Vart försvann det jag en gång hade?


Nikon D60 + 50mm

Jag minns inte exakt när, jag minns inte varför och jag minns inte hur jag började se på nytt.
  
Det hände i alla fall för nog ett år sedan eller något liknande, kanske ännu längre tillbaka i tiden. Mitt sinne bestämde sig för att det inte längre fanns något för mig att fotografera här i trakterna, det påstod att jag "hade fotograferat allt som går att fotografera". Jag minns att jag bara helt plötsligt tappade motivationen och inspirationen till att fotografera en gång i tiden pga. att jag ansåg att det inte fanns något att fotografera här omkring längre. En stoppkloss sattes ut framför mig helt enkelt.
   Nu tänker jag vara ärlig, jag har fotograferat jätte lite den senaste månaden... Det känns väldigt hemskt, speciellt med tanke på att den där stoppklossen jag en gång blev av med är tillbaka... Visst kan jag fortfarande traska ut i hagen och njuta av naturen... För den är fortfarande lika vacker som första gången jag besökte den för många år sedan. Men de senaste gångerna som jag har varit ut där så har jag inte kunnat fotografera så som jag gjorde förr... Varje gång jag nu ser något som mitt öga faller för, säger mitt undermedvetna alltid ifrån "Nej, du har redan fotograferat det där, gå till något annat istället..." och mitt undermedvetna har nog börjat ställa förbannat höga krav på allt jag gör. Bara för att man tar ett steg upp för trappan till att bli bättre så har den bestämt att man måste fortsätta ta ett steg högre upp varje gång man gör något (det är förbjudet att ta ett steg tillbaka eller att stå kvar på samma trappsteg som man redan står på). Vilket känns förjävligt rent ut sagt, jag vill inte känna så... Jag har pratat med andra som känner exakt samma krav med allt de gör, och jag har alltid intalat mig själv att jag aldrig ska fastna där - att jag skapar för att det är vad jag vill göra och vad jag älskar att göra, inte för någon annan dum anledning. Självklart vill jag bli bättre, men inte på det sättet, det ska ta sin tid och helt enkelt inte vara något krav som mitt undermedvetna nu bestämt att det är.
   Visst finner jag fina inspirationskällor då och då (som t.ex. lövet på bilden ovan, den kraken släpade jag med mig på slottet vid mitt senaste besök där och den medverkade i många bilder som jag tog), men det är fortfarande inte som förr.

Idag kom jag och tänka på att jag nog haft mitt 50mm objektiv i lite mer än ett år nu, och det kan mycket väl stämma att det var den som hjälpte mig en hel del att komma bort ifrån min inställning till att jag redan har fotograferat allt här i trakterna som går att fotografera... Det objektivet öppnade en helt ny värld av möjligheter för mig på fler än ett sätt... Så jag börjar undra om det är dags att köpa ett nytt objektiv igen, och se ifall en ny värld av möjligheter kan öppnas på nytt för mig igen. Trots allt så är jag fortfarande i behov av ett nytt objektiv... Eftersom jag är nere på två objektiv sedan i vintras då mitt kitobjektiv dog när jag blev inknuffad i tåget.
   Jag vill verkligen komma bort ifrån den där gropen av elände och kunna njuta av att fotografera allt jag ser utan att känna att jag redan gjort det.




Anonym

sv: Eller hur! Har dock inte hunnit prova det på riktigt än. Men det är till salu om du är intresserad, haha :D

2011-09-13, 09:02:47 /
Sofia

Jag som skickade förra kommentaren, haha :D

2011-09-13, 09:03:20 / http://fotografy.blogg.se/




Name;
Remember me?
Mail/e-post; (it wont be publicized)

Website;

Message;




©opyright Casowa Photography 2009-2012
2009
January
February
March
April
May
June
July
August
September
October
November
December

Bildbloggar Fotobloggar bloggar Fotobloggar Fotobloggar


   


I was created to create, it’s as simple as that. I create in more ways than one and now it’s time for you to see the world through my eyes – or rather, through the lens of my camera.
Welcome to my blog that I shall fill with my memories from each day that passes by.

   


Follow on Bloglovin






         Digital exposures
     Analog exposures
     Time to see      Amanda Berglund
     Melody pearl
     Nevnarien
     Emma (Hagelstorm) Eriksson
     Inside reflection
     Lina Foto
     Linda Sundell
     Nicolinaslillaskrivbok
     Kreativlink
     Implode
     6x6 life
     Behind the water heater
     I was a whirlwind
     Devils 6th day